autofanailt
autofanailt
Vilnius

Škoda prieš Volkswagen: kova šeimoje


Julijaus Cezario mirtį nulėmė Bruto, jo įsūnio išdavystė. VW – Julijus Cezaris, o Škoda – Brutas, tyliai ir užtikrintai jau gerą dešimtmetį bandantis iš pasalų subadyti vokiškąją savo parent kompaniją. Aišku, palyginimas kiek hiperbolizuotas, bet esmė ta, kad Škoda kelią rimtų problemų VW prekės ženklui ir net dalies koncerno ateičiai. Didžiausias Volkswagen automobilio konkurentas, bent jau Europoje jau ilgai yra Škoda ir rodos, kad daugeliu aspektų po truputėlį ima juos lenkti.
Superb, sakoma, jog pasižymi geresniu kaina:kokybė santykiu už Passat, Octavia – praktiškesnė už Golf‘ą ir taip toliau. Tačiau prieš 12-15 metų tokius dalykus sakantys žmonės būtų išjuokti. Kas pasikeitė?

Galbūt geriau būtų suprasti, kaip viskas prasidėjo
Dar 1895 metais, keturiais dešimtmečiais anksčiau nei gimė VW, Čekijoje duris atvėrė automobilių gamybos cechas, pavadinimu Laurin & Klement. Tai buvo dabartinės Škodos pirmtakas. Kompanijai sekėsi gana neblogai, tačiau 1948 metais, pasikeitus politinei santvarkai, kompanija tapo valstybės nuosavybe ir gamino gana paprastus, socialistinei visuomenei pritaikytus automobilius. Ji buvo populiari Varšuvos pakto (SSRS įtakos erdvės) šalyse ir gamino geriausias mašinas Rytų Europoje. Po to, kai komunizmas ir socializmas iš Europos pasitraukė – kompanija tapo privati ir 2000-aisiais pateko į sparčiai besiplečiančio VW rankas.
VW, turintys kiek nešlovingą susikūrimo kelią, per laiką tapo pačiu didžiausiu automobilių gamintoju Europoje. Nusipirkę Škoda, jie turėjo jai aiškią viziją – gaminti nebrangius, ekonominio lygio automobilius, kol patys kėlė savo prestižą su Phaeton ir Toureg.

Viskas buvo gerai, kol...
Škoda nepradėjo gaminti labai gerų automobilių. Dabar jie yra antra pelningiausia markė po VW grupės stogu (pirmoje vietoje yra Porsche) ir tam tikruose segmentuose net krečia į kaulus „Tautos automobiliui“. Štai vietinėje rinkoje, Vokietijoje, įtakingiausias auto-reikalų žurnalas Auto Bild paskelbė, kad Superb, už sumokamus pinigus pasiūlo daugiau nei naujasis Passat. Kokybės skirtumų, apžvalgininkai, vėlgi, neįžvelgė. Kaip įžvelgs, jeigu skiriasi tik vizualiniai dalykai, o pačios dalys, varikliai bei įranga – tokie patys.
Tai ne kolizija, tai – planuota ataka
Galima būtų pagalvoti, kad natūrali Škoda evoliucija ir noras tobulėti taip sudėliojo veiksnius, kad jie tiesiog suvienodėjo su VW. Vis dėlto, panagrinėjus Škoda pristatymus parodose, vadovų ir už prekės ženklo marketingą atsakingų asmenų pasisakymus, galėtume pastebėti stiprų norą kilti aukštyn grupės hierarchijoje. Vieni sako, jog tai geras dalykas, kiti žvelgia kritiškai ir sako, jog Škoda tiesiog šaudo sau į koją.
Konkuruodama su flagmanais Golf ir Passat, Škoda mažina VW pelną, o pačių čekų pelno prieaugis nepadengia atsiradusio nuostolio, tad bendrame kontekste, ilguoju laikotarpiu – nieko gero iš to nebus. Galų gale abejonių kelia ir tam tikri Škoda atstovų liapsusai renginiuose. Štai prieš keletą metų Čekijos gamintojų vadovas F.Piech‘ą (buvusį VW vadovą) pristatė F.Porsche vardu. Lyg ir būtų galima pasakyti, kad žmogus netyčia padarė klaidą, bet kai sužinai, jog Piech‘ų ir Porsche šeimos konfliktuoja jau ilgus dešimtmečius, kyla abejonių.
Atakos rezultatas?
Per keturis metus Škoda pardavimus padidino 25 %. Tuo tarpu Volkswagen dabar kenčia ir jų pardavimai pagrinde auga tik Kinijoje, o Europoje skaičiai rodo tik 2proc. prieaugį per tą patį laikotarpį. Pelnas ir pajamos ženkliai smuko po Dieselgate skandalo. Posūkis į elektromobilius ir naujoji ID serija, galbūt atvers naują rinką šiam Vokietijos gamintojui. Tačiau dabar jis stagnuoja ir Škoda stengiasi nugriebti savo pyrago dalį.
Nepaisant išaugusių pardavimų, Čekijos gamintojo gamyklų finansiniai rezultatai – ne įspūdingi. Nors darbo jėga daug pigesnė už vokišką, gamyklų išlaikymo kaštai nėra tokie maži, kaip būtų galima tikėtis. VW taip pat paruošė ir kontrataką bei nesiruošia sudėti ginklų. Naujieji VW bus surinkinėjami nebe Čekijoje, bet Slovakijoje, o įsigytos 20 procentų Suzuki akcijų taip pat turėtų suduoti stiprų atsaką mažų automobilių segmente.
Ekspertai spėja, kad pasiteisinus ID elektromobilių planui, Škoda galės užimti VW vietą vidaus degimo variklių rinkoje, tačiau, jeigu ID lūkesčių nepateisins – reikia tikėtis tikro karo.

Kas laukia ateityje
Po VW grupės stogu glaudžiasi daug prekės ženklų. Tyliai, bet užtikrintai rimtai tobulėja ispaniškasis SEAT. Šis prekės ženklas gamina vis solidesnius ir smagiai vairuojamus bei nebrangius automobilius. Tačiau verslo sėkmė sukasi aplink viso ko tėvelį – VW. Jeigu VW prekės ženklas parduos daug automobilių, sėkmė turėtų lydėti ir Audi, ir Seat, ir Škoda, Bentley, Lamborghini bei visus kitus. Juk išmėsinėjus VAG automobilius rastumėte labai daug identiškų dalių. Net nepagalvotumėte, kad Audi TT turi nemažai panašumų su Volkswagen... Tiguan. Viskas taip tiesiogiai susiję, kad karas naudos neturėtų atnešti.
Tad išvada būtų tokia, kad du tarpusavyje kovojantys prekės ženklai tiesiog atiminėja pardavimus vienas iš kito, bet rinkos nepadidina. Ilguoju laikotarpiu karas neduoda daug naudos, tačiau dabar Škoda gali džiaugtis didžiuliu prestižo šuoliu aukštyn, o VW – tikėtis proveržio elektromobilių rinkoje.
Visos nuotraukos
Komentarai (0) Rašyti komentarą